Sunday, July 28, 2013

Making a big mess...

anak- anak..selalu aku dengar orang bujang atau pun yang masih dalam proses perancangan whether to have or not to have kids yet with their spouses cakap " bestnyer kalau dapat anak kembar...senang beranak, tak payah banyak2 kali sakit" komen aku pada statement itu ialah...ngarut..sebab you dont how its like to raise kids..and you do not know the sweat, the tears, the ups and downs, the sick, and the health of trying to raise kids...IT IS NOT EASY i tell you...macam aku pernah cakaplah sebelum ni dalam previous entry aku..akula, as a parent aku nak bagi yang terbaik bagi anak2 aku..nak bagi cukup makan pakai diaorang..tak perlu mahal2 tapi cukup..kalau dapat bagi yang terbaik..tu lebih bagus..tapi itu mengikut bajet masing2 la..aku sendiri pun kalau ada ongkos lebih, akan aku belanjakan pada anak2 aku...but not always..i wont...and i refuse to spoil my kids with materials. but there are times yang aku rasa aku tak dapat nak catch-up dengan kawan2..sume nak hantar anak ke kindergarden yang mahal2..nak hantar yang terbaik..tapi bagi aku (walaupun dengan berat hatinya..) sekolah, kemana2 pun sama..asalkan ada effort from parents to sit together with them and try to get involve with their activities..tak kisahla..masa main ker, masa menconteng kertas ker atau in my case buku2 aku..sob..sob..abis buku mama sayangku..menconteng dinding ker..haha..ni ok..anak2 aku tak conteng dinding umah...tapi parents must put efforts spending time with children...aku ni seorang mama bekerjaya...kerja 5.30 pagi kuar umah, hantar anak umah pengasuh dan jumpa balik anak2 hanya pada pukul 6 petang..balik, masak dalam setengah jam(well, most of the timela aku masak..isteri2 sekalian..jalankan tugas memasak ye..biar suami makan air tangan kita w/pun tak sedap pun), makan sekeluarga at least 15 minit, kemudian aku akan teruskan ngan tugasan rumah lak...tapi semenjak ada anak ni..aku cuba selitkan masa untuk meneman diaorang main dan skit2 aku ajar diaorang...husband aku akan ajar mengaji kadang2 and aku lebih kepada rumila...setakat ni, iman dah terror 1-10 english/ malay, abc still ngarut2 lagi, alif ba ta..memang terer...alfatihah dah hafal..doa2 pun banyak ingat...tapi still aku kadang2 tak dapat commit kepada tugas ni..kadang kecian jugak..aku buat keje umah...anak2 aku tanpa haluan main..well, play tu belajar jugak..cuma aku rasa bersalah sebab tak sit down ngan diaorang...satu lagi aku perhati adik nazran sangat mengagumi kakak dia..apa kakak dia buat dia nak buat...sume...alhamdulillah...anak2 aku terang hati sumenya...adik banyak dah boleh mengikut baca doa...123 pun terer jugak...macamla...satu masalah bila ada anak ialah, susah nak solat jemaah...aku tak tahu ngan orang lain...tapi aku memang ada masalah..anak kecik lagi..tak leh tinggal sorang...jadinya...solat sendirian berhadla...tapi baru2 ni..aku dan husband tercinta mula try solah jemaah sama dan kami ajak anak2 solat sekali...kakak memang selalu ikut...tapi adik suka kacaula...tapi this time around...aku tebarkan sejadah setiap sorang satu..sebab siblings suka berebut...believe me...memang susah nak focus on solat when the kids are 'tugs n war' with each other...tapi strategi aku baru ni memang menjadi...kakak memang lajubila bab solat...kita baru amik semayang..dia dah basahkan muka dia dan terus pakai telekung dia...adik lak, bagi pakai kopiah...apa lagi bermulala episod memdidik anak untuk mencintai solat...suami aku pas solat..dia kata ' bestnyer macam ni..barula abang rasa abang berfungsi dalam keluarga ni...' kalau orang dengar statement dia mungkin orang akan kata..' la, selama ni bini ko jela yang urus keluarga?' tak..tu bukan maksud dia...maksud suami aku ialah...apabila kami sekeluarga solat berjemaah sama2...dia merasakan dia ketua keluarga...mengimamkan kami semua...kami semua berada di belakangnya...dia rasa baru lengkap kehidupa berkeluarga...isteri solat, anak2 solat...bukankah itu indah...aku sangat berharap agar anak2 aku akan mencintai solat dan mencintai Allah...moga keluarga kami disinari cahaya keimanan...Amin





No comments:

Post a Comment